Ook Nederland maakt overstap naar Spondyloartritis 28 mei 2017 Een tijdje terug veranderde de naam van de Vlaamse Vereniging voor Bechterewpatiƫnten (VVB) naar Vlaamse Vereniging voor SpondyloArtritis (VVSA).

Ook bij ons eigen Reumafonds in Nederland wordt de “ziekte van Bechterew” voortaan een onderdeel van het ziektebeeld “Spondyloartritis”. Ook wij maken de overstap qua terminologie.

De Nederlandse dr. I.E. van der Horst-Bruinsma, reumatoloog VU Medisch centrum, legt uit waarom ook bij het Reumafonds de naam is gewijzigd.

De toenemende medische kennis over onze ziekte zorgde voor de ontwikkeling van nieuwe medicatie, voor een beter inzicht in het verloop van de ziekte, maar ook ontstond er discussie over wie nu wel of niet deze ziekte heeft. Immers: het typisch beeld van de heel erg voorover kromgegroeide patiënt die prof. Bechterew beschreef komt hoe langer hoe minder voor. Lijdt iemand die rechtop gaat, maar bij wie beide sacro-iliacale gewrichten vastgegroeid zijn aan de ziekte van Bechterew? Of iemand waar dat slechts aan één kant het geval is? En hoe zit het met iemand waarbij men op MRI wel ontsteking ziet op die plaats, maar geen vergroeiing? Of is dat een “Bechterew-in-spe”?

In de wetenschappelijke literatuur wordt eigenlijk niet meer gesproken over de ‘ziekte van Bechterew’. Ook reumatologen gebruiken steeds minder ‘Bechterew’ om de ziekte te benoemen. Meer en meer wordt geopteerd voor de overkoepelende term ‘Spondyloartritis’. Vandaar ook de naamsverandering van de Vlaamse Vereniging.

Bovendien zal ook de landelijke ‘Stichting Bechterew in Beweging’  uit Rotterdam haar naam veranderen.  Dit jaar wordt de naam omgedoopt tot ‘Axiale SpA Nederland’.

Hiermee wil de Stichting benadrukken dat zij een organisatie is voor zowel mensen met de diagnose Bechterew, als voor mensen zonder de diagnose, maar wel met de klachten.

Bron: o.a. Vlaamse Vereniging voor SpondyloArtritis – mei 2017