Bewegen met de ziekte van Bechterew

In Beweging blijven is essentieel om verstijving van de wervelkolom tegen te gaan. Regelmaat en discipline zijn daarbij het credo: door oefeningen en goed bewegen tijdens actieve en niet-actieve periodes van de ziekte kunt u het ziekteproces aanzienlijk vertragen.
De Stichting Bechterew in Beweging haakt hier graag op in door het organiseren van beweegevenementen. Los van het feit dat bewegen zeer belangrijk is, is ook het lotgenotencontact van groot belang. Het onder elkaar zijn bij sporten en ervaringen uitwisselen wordt als zeer positief ervaren.

De Stichting organiseert diverse beweegevenementen zoals:

• Internationaal Bechterew Volleybaltoernooi met grote deelname uit binnen- en buitenland
  • Annamarie Thomas Schaatsfestijn, voor mensen met Bechterew en hun naaste familie
  • Bijzondere eenmalige beweegevenementen met combinatiesporten
  • Betrokkenheid bij de organisatie van Reuma Beweegdagen van diverse ziekenhuizen in het land.

Oefengroepen

Op veel plaatsen in Nederland zijn Bechterew-beweeggroepen.
Hier kun je in groepsverband en onder begeleiding van een fysiotherapeut gericht oefenen.
Deelname aan zo'n groep blijkt een goede manier om de discipline van regelmatig oefenen op te brengen.
De Stichting wil deze beweeggroepen zoveel mogelijk promoten. Hier vind je een overzicht van de ons bekende beweeggroepen.

Wat je zelf kunt doen?

Zelf kun je ook veel doen. Het gaat erom dat je je eigen balans weet te vinden tussen in beweging blijven en rust nemen. De mogelijkheden kunnen van dag tot dag verschillen, omdat de ziekte nu eenmaal grillig verloopt. Er is niet wetenschappelijk aangetoond dat alternatieve behandelingen bij mensen met de ziekte van Bechterew effectief zijn. Toch hebben sommige Bechterew-patiënten ook gunstige ervaringen met een alternatieve geneeswijze of een alternatieve ondersteuning. Overleg echter altijd met je behandelend arts.

Hieronder een aantal tips:

• zorg voor een goede houding
  • verander regelmatig van houding
  • beoefen een sport, bijvoorbeeld zwemmen, badminton, volleybal, basketbal, wandelen of fietsen (op een fiets met een recht stuur in verband met de rughouding)
  • als je op bed ligt: lig zo plat mogelijke en wissel rugligging af met buikligging
  • zorg voor voldoende rust
  • vermijd overgewicht
  • vermijd overbelasting van de rug
  • gebruik de weldadige warmte van bad of douche

Wil je meer informatie over het onderwerp ‘bewegen’

Ga dan naar de webshop van het Reumafonds en bekijk of bestel deze brochure